منتدى البابا كيرلس و الملاك ميخائيل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى البابا كيرلس و الملاك ميخائيل

منتدى مسيحى ارثوذكسى 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول</a><hr>

( الحب من أول حرف)

كاتب الموضوعرسالة
Admin
المدير العام
المدير العام
Admin

ذكر
العمل : خادم للرب

( الحب من أول حرف) Empty
مُساهمةموضوع: ( الحب من أول حرف)   ( الحب من أول حرف) Emptyالإثنين يونيو 16, 2008 12:03 pm

( الحب من أول حرف) ( الحب من أول حرف) Dntknw
الحب على الانترنت

شاف أول حرف شافت أول حرف ( الحب من أول حرف) Love_Mailbox ( الحب من أول حرف) 877835
حبتة حبها ( الحب من أول حرف) Wub

عجبه لون خطها عجبه نوع الخط اللي عاملاه ( الحب من أول حرف) Pleasantry
عجبه النيك نيم بتاعها عجبه الصورة اللي هي حاطها ( الحب من أول حرف) 732273
وقال ماشي هي خلاص اللي أنا عايزها وبحبها( الحب من أول حرف) Mus25

وقالت هو ده فارس أحلامي وبحبة.............( الحب من أول حرف) Bud

بداية غريبة صح !!!! ( الحب من أول حرف) 995116

أنا عارف إن كل اللي هايخش يقرا ها يستغرب الموضوع أوي والعنوان كمان ,

بس اى حب فى الدنيا بيبقي مبنى على اسس وانا هجيب ابسط الاسس ونطبقها على الحب ده

1-معـــرفه جيده(شكل -اسلوب-طباع)
2- صدق ومشاعر حقيقيه
3- توافق
نشوفهم بالتفاصيل بقي:

1-المعرفه ( الحب من أول حرف) 422731

الشكل:
انت تعرف شكلها؟؟ شوفت صورتها اه.... واثق منين انها دى صورتها !!
طب بالوصف يمكن مش وصف حقيقي
شوفتها يبقي كده نقطه
لكن لو مشفتهاش كده حاجه ناقصه من بدايه العلاقه

اسلوب:
دى بقي هتقدر تحددها ازاى من الشات
نفترض شوفتها مره هتقدر تحدد اسلوبها ازاى مع اصحابها يمكن اللى بتعاملك بيه ده مش اسلوبها الحقيقي نفترض شوفتها كتير كده يبقي عرفت اسلوبها لكن لو مشفتهاش يبقي متعرفهاش واعرف انه مش حب

طباع:
فى النت طبعا كل واحد بيحاول يظهر اجمل ما عنده انا مؤدب واخلاقى عاليه ومش بحط سيجاره ف بوقى وهو حشاش اساسا انتى هتعرفى منين!!!!!!!
والطباع دى بقي مبتظرهرش من مره ولا اتنين دى لازم مواقف جامده ومحتاجه وقت
لكن لو مشفتوش اساسا ازاى هيبقي حب بجد !!!!!!

2 - صدق ومشاعر حقيقيه ( الحب من أول حرف) 2518

الصدق:
دى نقطه مهمه جدا فى اى علاقه على النت او بره لكن بره ممكن تحسيها من نظره عين
من كلمه او من حركه لكن النت!!!!!!!!!!!! ازاى دى بقي هتحسى الصدق ازاى بقي لنفرض انكم شوفتوا بعض هتقدروا تحددوا مين الصادق ومين الكذاب اذا كان اساسا انتوا رايحين تشوفوا بعض وانتوا حبين بعض هتقدروا تحدووا عيوب ازاى ! افرض مشفتوش بعض هيبقي حب ازاى كده بالعقل !!!!!

المشاعر الحقيقه :
تخيلى واحد ممكن يكون مرتبط بواحده مش من النت وبيخدعها تخيلى بقي من النت ومشوفتوش كمان دى مفهاش مشاعر اساسا لا كذب ولا حقيقيه اللى بيحب بيبقي نفسه يشوف حبيبه دايما تخيلى هيبقي حب ازاى وهي مشافتوش اساسا وازاى بيقولها بحبك واحنا منعرفش بعض لا شكل ولا اسلوب ولا طبع ولاحتى عارفه هو صادق ولا لا
مش حب ده وجع قلب وحيره جامده

3-التوافق :: ( الحب من أول حرف) 173935
دى نقطه اهم من كله
عرفتى منين انه متوافق معاكى ميمكن واحد شغال فى سايبر وبيقولك انا ابن مش عارف مين وعربيتى نوعها كذا ولا يمكن بواب متمدن بيقعد على النت وبيقولك انا فى الفيلا بتاعتنا منت مشفتيش هتعرفى منين بقي ولنفرض انك شوفتيه وطلع استايل ونضيف او حتى عادى مناسب معاكى مش شرط كده
مستواه العلمى متناسب معاكى هتقول اه عرفتى منين وانتى مشفتيش بالأحساس
بقي طب ومستواه الاجتماعى بيقولك انا ساكن فى حته نضيفه وهو ساكن فى منطقه بيئه هتعرفى منين هتمشي وراه بقي؟؟ ولا اصحابه ميمكن مصاحب ناس وحشه دى هتعرفيها منين وكذلك مع الاولاد هتعرف منين كل ده وكمان ازاى هتقدرى تحدددى مدى التوافق الفكرى وانت متعرفيش طبعه ولا اخلاقه !!!!
.................................................. ...

الحب مش كلمه سهله يا جماعه الحب احساس مش سهل نحسه بلاش نخلى مشاعرنا رخيصه لاى حد منعرفوش صح لمجرد احتياج للمشاعر دى كل حاجه ليها وقتها انت مش بتخش الجامعه غير لما تعدى على الابتدائى والاعدادى والثانوى الحب كده ليه وقته الصح اه بنحب فى اوقات غلط واحنا مش حاسين ومش بنحس ده غير بعد مننجرح بلاش نخسر اجمل مشاعر جوانا ..

في الاخر انا عايز أوضح ان النت ممتاز جدا في توصيل المشاعر الصادقة وبيسهلها جدا بين اتنين يعرفو بعض بجد
والصدق فعلا موجود بينهم وطبعا مابيكونش العيشة بتاعتهم مبنية على النت ومن النت وكل عيشتهم على النت وعايزيين يفضلو يحبو على النت بس
لا هانقول انة وسيلة زيادة لتقريبهم ببعض يعني مش هايلاقو فرصة انهم يدنهم مع بعض فترة طويلة الا بية والميزة انهم فعلا من الاول صادقين فهيكون النت وسيلة ذهبية ليهم

وانا شوفت في الحقيقة امثلة بضرب بيها المثل في الحب لانهم بنو من الاول علاقتهم الحقيقية على الصدق بعد ماتعرفو على النت

لكن لو مبني على كذب من الاول هايكون وسيلة غلط وهايضيع الطرفين ..............

هل انت متاكد ان ارتباطك عاطفيا من النت نابع من الصدق منك ومنها
هل انت متاكد معـــرفه جيده(شكل -اسلوب-طباع)
هل انت متاكد من التوافق

لو عرفو وبنو علاقتهم بكل الاسس دي اكيد هاتنجح
ااقل حاجة لو مش موجودة عندك اعتبرة فاشل

واوعى تعيش فية ( الحب من أول حرف) Banned.......

منقول من موقع الكنيسة العربية

( الحب من أول حرف) 505568
https://kiroloc.ahlamontada.com

( الحب من أول حرف)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الحب الاعمى
» ما هو الحب ...... هل هو وهم ....... ام حقيقة
» المشرف +العضو +الحب + التعاون +الاخلااص +(منتدى الروعة والابداع)